Kolejną platformą social media, która szybko zdobywa nowych użytkowników jest TikTok (w Polsce 3,1 mln użytkowników). Sprawdzamy czym charakteryzuje się ta platforma, jaka jest przeciętna charakterystyka osoby z niej korzystającej oraz jak wykorzystać ją w ramach działań marketingowych stacji dealerskiej.
Czym charakteryzuje się platforma?
Materiały wideo, które gromadzi TikTok ciężko porównać przykładowo z bazą filmów na YouTube. Dotychczasowe materiały wideo mające na celu bezpośrednią promocję nie sprawdzą się na platformie TikTok. Formaty, które zapewnią zdecydowanie większe powodzenie w tym przypadku to materiały nieformalne, pokazujące biznes “od kuchni”.
Popularne formy materiałów na TikTok:
- lip-sync – wideo gdzie twórca udaje śpiew poruszając wargami zgodnie z tym co śpiewa wykonawca podłożonej muzyki
- stand-up – krótki występ komediowy;
- pokaz – prezentacja jakiejś umiejętności
- tutorial / poradnik
- stream – relacja na żywo
Kto korzysta z platformy?
TikTok jest jedną z najczęściej pobieranych aplikacji w ponad 40 różnych krajach. 53% wszystkich użytkowników platformy to mężczyźni, 47% kobiety. W USA 32.5% użytkowników TikToka jest w wieku 10-19, 29.5% jest w wieku 20-29, 16.4% w wieku 39-39.
Jeśli dealer sprzedaje samochody do osób kupujących pierwszy samochód, młodych rodzin i Millenialsów, wtedy obecność na TikToku wydaje się koniecznością.
Platforma TikTok, która w Polsce ma już ponad 3,1 mln użytkowników rośnie jak na drożdżach, a pandemia tylko przyspieszyła jej rozwój. Dla zamkniętych w domu ludzi zamknięci możliwość zabicia nudy poprzez przeglądanie śmiesznych / interesujących filmików. Z racji dynamicznego rozwoju aplikacji, który zaczął się od najmłodszych użytkowników ciężko jednoznacznie określić profil wiekowy użytkowników w Polsce. Badanie przeprowadzone w Polsce przez Agencję GetHero pokazało wyniki odstające znacząco od średniej dla rynku USA: “(…)Dwie trzecie z nich jest w przedziale wiekowym 13-15 lat. Następną najliczniejszą bazą odbiorców są użytkownicy poniżej 13 roku życia. Odbiorcy w wieku 16-18 stanowią 15 % całości, natomiast starsi internauci stanowią zaledwie 2% próby badawczej. (…) większość respondentów (95%) stanowiły kobiety”.
Mając na uwadzę, że charakterystyka użytkowników w mainstreamowych portalach normuje się wraz z dojrzewaniem platformy na konkretnym poziomie można mieć pewność, że i w Polsce już niebawem pełnoletni odbiorcy stanowić będą większość użytkowników TikToka, dlatego nie należy pomijać tego kanału w planach marketingowych na najbliższy czas, nawet jeśli teraz wielu marketerów postrzega TikTok jako “ciekawostkę” lub nawet pewną ”abstrakcję”.
Zalety TikTok
Korzystanie z TikTok jest bezpłatne. Istnieją formy płatnej promocji (do których być może wrócimy w Stacji Marketing w przyszłości? 🙂 ), nie mniej do uzyskania odpowiedniego dotarcia i zainteresowania odbiorców potrzebny jest dobry film z ciekawym pomysłem. Takie filmy przy obecnym działaniu platformy mają bardzo dużą szansę na organiczne dotarcie do odbiorców, na których nam zależy.
Aplikacja stawia na mobile i prezentowany content jest zoptymalizowany pod przeglądanie z poziomu telefonu. To zaleta w świecie, gdzie użytkownicy z roku na rok przenoszą swoje zaangażowanie czasowe dostępu do social mediów z komputerów na urządzenia mobilne.
Co dealer może publikować na TikTok?
Co może stać się przedmiotem filmów wrzuconych na TikTok?
- wiadomości z życia wewnętrznego stacji dealerskiej
- dowcipne sytuacje z życia stacji dealerskiej
- dostawa nowych aut na parking przy salonie
- pokazanie działania funkcjonalności auta
- pokazanie działu serwisowego w akcji
- wzięcie udziału w popularnym w danym momencie wyzwaniu (tzw. #challenge)
Zagraniczne inspiracje - co dealerzy publikują na TikTok?
@gibzafico.mp4 We saved a kitten today!! Haha @amburrlouwho #fyp #foryoupage #4upage #fypage #4u #foru #kitten #dealership #HowTo #longlewis #corinth #mississippi
♬ Chicago Freestyle - Remix - Losfrms800
@the_richest_cardealer Haven’t gotten a shipment of cars in a while! #Finally #Car #dealership #owner #WorkLife #volkswagen #dodge #nissan #infiniti #transport
♬ original sound - Omar Afaneh
@chevrolet Time to pickup and get down with #Silverado and @breland . #MyTruck
♬ My Chevy Truck - BRELAND
@vroombabyy Today I’m showing you park assist! There are several brands that have this feature. I used an E 300✨#car #cardealership #mercedes #eclass #parkassist
♬ Background Music for Photography - Background Music
@dilly_alli These are actually pretty fun to make #mechanic #auto #cars #car #repair #femalemechanic #dealership
♬ Spongebob - Dante9k
@kel6.7 Change your cabin filter 👍🏻 #mechanic #fordtechnician #shoplife #dealershiplife #servicetech #automechanic
♬ original sound - Tool presidente 🔧